Jak poradzić sobie z niejadkiem?

Co można zrobić, aby dzieci chętnie i z apetytem zabierały się do jedzenia?

Określenie „niejadek” używane jest w dzisiejszych czasach coraz częściej. Prawie w każdej przedszkolnej grupie jest jedno lub kilkoro dzieci, które niechętnie siadają do stołu podczas posiłków. Aby znaleźć właściwy sposób postępowania z takim dzieckiem, należy mieć świadomość, że grupa niejadków jest bardzo niejednorodna i zróżnicowana ze względu na źródła i mechanizmy niechęci do jedzenia.

Przyczyny niechęci do jedzenia:

  • Przyczyny medyczne – związane z zaburzeniami funkcjonowania organizmu dziecka, np. alergie, choroby pasożytnicze, nietolerancja pokarmowa;
  • Przyczyny neurologiczne – zaburzenia integracji sensorycznej (proces, w którym mózg przetwarza i scala informacje dopływające do niego ze wszystkich dziecięcych zmysłów);
  • Przyczyny psychologiczne – ukształtowane nawyki żywieniowe, przyzwyczajenia i preferencje dziecka, świadomy i celowy sprzeciw dziecka, bunt.

Aby uzyskać poprawę należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  • Jedzenie jest naturalną czynnością fizjologiczną, którą zdrowy dziecięcy organizm jest w stanie doskonale regulować;
  • Zadaniem rodziców i przedszkola nie jest dopilnowanie by dziecko zjadło posiłek, a jedynie zapewnienie mu dostępu do możliwie najlepszego, różnorodnego, wartościowego jedzenia o odpowiedniej porze i w odpowiednim miejscu;
  • Podczas posiłków nie należy namawiać dziecka do zjedzenia ani nawet spróbowania czegokolwiek;
  • Nie jest wskazane oferowanie alternatyw w stosunku do podanego posiłku.

Posiłek niejadka krok po kroku:

  • Wesoło i serdecznie zaproś dziecko do stołu;
  • Jeśli posiłek nie jest porcjowany, daj dziecku swobodę nałożenia sobie na talerzyk tego, na co ma ochotę. W przypadku obiadu, który jest już podany na talerzu, nie ingeruj w to, co dziecko je, a co zostawia;
  • Na protesty „Nie lubię tego, nie będę jadł” odpowiadaj spokojnie: „Takie danie mam przygotowane na dzisiejszy obiad. Zjedz tyle, na ile masz ochotę”;
  • Zrezygnuj z namawiania, proszenia, przekupywania, oceniania ilości zjedzonego jedzenia.

Źródło: „Bliżej przedszkola”, nr 9, 144 wrzesień 2013.

Napisz komentarz

Wszelkie prawa zastrzeżone 2017 © Pawlinski