na pod

Zabawy rozwijające orientację przestrzenną

Witam wszystkich Rodziców i wszystkie dzieci 5 – 6 – letnie z grupy Żabki, Żuczki, Stokrotki i Motylki. Dzisiaj będziemy rozwijać orientację przestrzenną. Zapraszam do zabawy.

Orientacja przestrzenna stanowi warunek prawidłowego funkcjonowania dziecka w otaczającej rzeczywistości. Warto więc wykorzystując naturalne sytuacje w czasie codziennych czynności, organizować ćwiczenia i zabawy, które rozwijają jego orientację przestrzenną. Ta ciekawa i bogata w doświadczenia forma działania daje dziecku szansę na:

  • nabycie umiejętności zgrania własnych ruchów.
  • zgranie się z ruchami partnera
  • pojmowanie kierunków i zastosowanie ich w praktyce.

Poniżej przedstawiam propozycję zabaw, dzięki którym dziecko doskonali świadomość własnego ciała.

Defilada wojskowa” (podajemy dziecku polecenia – prawa noga do przodu, lewa noga do przodu, marsz w prawo, w tył zwrot itp.).

Odlot ptaków” (dziecko porusza płynnie obydwoma ramionami)

Prowadzenie samochodu” (dziecko jest autem – skręca raz w prawo, raz w lewo, jedzie do przodu lub cofa się w tył};

A teraz zabawy określające położenie przedmiotów w przestrzeni:

Co gdzie stoi” (tutaj dziecko opisuje, że np. kotek stoi na półce obok misia)

Rysuj zgodnie z poleceniem” – na tej zabawie zatrzymamy się na dłużej 🙂

Drogi Rodzicu usiądź z dzieckiem wygodnie na dywanie. Zachęć je, aby uważnie słuchało tekstu wiersza, ponieważ jego zadaniem będzie narysowanie jego treści.


Chcę, by powstał na obrazku

mały domek w dużym lasku.

Przez ten lasek wiedzie ścieżka

do domku, w którym babcia mieszka.

Z prawej chłopiec w piłkę gra,

z lewej piesek budę ma.

W oknie babcia kwiat podlewa

i wesoło sobie śpiewa.

Następnie spróbujcie razem recytować wiersz, równocześnie ilustrując go palcem w powietrzu.

Teraz przygotujcie sobie kartkę i kredki.

Niech dziecko położy się wygodnie na brzuchu na dywanie i narysuje to co zapamiętało.

Zabawę tą można także przeprowadzić bez wykorzystania wiersza, podając dziecku proste komunikaty:

np. na kartce w prawym górnym rogu narysuj słońce, w lewym dolnym rogu narysuj dwa kwiatki”; na środku kartki narysuj domek, nad domkiem dwie chmurki; po prawej stronie domku narysuj płot; obok domku narysuj ławeczkę; itp.

Serdecznie pozdrawiam Was kochane przedszkolaki i życzę miłej zabawy.😃

A i jeszcze jedno, uszykujcie sobie teczkę i chowajcie do niej wszystkie wykonane prace. Kiedy wrócimy do przedszkola to chętnie je zobaczę.

Pani Ania 😉

Źródło: „Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w przedszkolu – orientacja przestrzenna” BIBLIOTEKA NAUCZYCIELA PWN

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email