Nasi rodzice scenariusz zajęć dla dzieci 4 – letnich

Dzień dobry. Witam Was ponownie drodzy Rodzice!  I Was kochane dzieci! Tak szybko mija 

 czas. I oto już w przyszłym tygodniu – 26. maja, obchodzić będziemy Dzień Mamy. W związku z tym dzisiejsze i jutrzejsze zajęcia poświęcimy kochanym rodzicom.  

 Nasi rodzice 

• Na początek proponuję zabawę ruchową. 

Dziecko dobiera się w parę z mamą lub tatą.  Na umówiony sygnał np. klaśnięcie, dziecko i rodzic biegają trzymając się za ręce w różnych kierunkach, na drugi sygnał (lub ponowne  klaśnięcie: mama (tata) biegnie z przodu, dziecko podąża jej (jego) śladem. Zabawę powtarzamy kilka razy. 

• Teraz utrwalać będziecie drogie dzieci zwroty grzecznościowe :proszę; dziękuję, w zabawie ruchowej Kwiaty dla rodziców i Ciasteczka dla rodziców

Zabawę należy rozpocząć od wycięcia przez dziecko, z kolorowych kartek sylwet 2 kwiatów. 

Dziecko z wyciętym kwiatkiem podchodzi  do siedzącej na krześle  mamy i wręcza kwiat: kłania się i mówi: Proszę, następnie drugi kwiat wręcza  tatusiowi. Rodzice odpowiadają – Dziękuję. 

Następnie dziecko na kolorowy krążek, wycięty wcześniej ustawia klocek (ciasteczko) 

 Dziecko podchodzi znów kolejno do mamy i taty, starając się, aby klocek 

nie spadł – niesie ciasteczko. Ważne aby dziecko za każdym razem użyło zwrotu : proszę a rodzic: dziękuję 

• Proszę utrwalać z dzieckiem imiona rodziców. 

Można  powiedzieć dziecku, że słowa mama i tata składają się z dwóch tak samo brzmiących sylab. Dziecko dzieli rytmicznie słowa mama i tata (na sylaby). Rodzic może  napisać słowo mama, tata  i zawiesić je w widocznym miejscu i wracać do tego napisu co pewien czas. 

Słuchanie opowiadania Ewy Stadtmüller Rodzicielska niespodzianka. 

Dzieci, które posiadają książkę, znajdą ilustracje do tego opowiadania na stronie 72–73 

Rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania opowiadania. 

– Już niedługo Dzień Matki i Dzień Ojca – przypomniała pani. – Z tej okazji przygotujemy 

przedstawienie, wymalujemy laurki i zorganizujemy wspaniały festyn rodzinny. A to wcale nie 

koniec atrakcji. Rodzice także mają coś dla was – otóż niektórzy z nich odwiedzą nasze przedszkole 

i opowiedzą o swojej pracy. 

– Może tata Bartka przyjedzie wozem strażackim… – rozmarzyli się chłopcy – albo tata Wojtka 

opowie, jak się walczy z przestępcami… 

Żaden z nich nie zgadł, ponieważ pierwszym gościem był tata Ali – zawodowy treser psów. 

Przyszedł z labradorem o imieniu Bosman i zaraz zaprosił wszystkich na podwórko. 

– Bosman już niedługo przystąpi do bardzo trudnego egzaminu na przewodnika osób niewidomych 

– opowiadał – czeka go naprawdę odpowiedzialna praca. 

Bosman chyba to rozumiał, bo bezbłędnie wykonywał wszystkie polecenia swego pana. 

Dziewczynki miały nadzieję, że do przedszkola przyjdzie mama Emilki, która jest aktorką, i… 

nie zawiodły się. Nie tylko przyszła, ale jeszcze przyniosła ze sobą całą walizkę lalek teatralnych. 

Pokazywała, jak wkładać na rękę pacynkę, jak poruszać kukiełką, a jak – marionetką. Każdy, kto 

chciał, mógł sam spróbować. 

Następnego dnia gościem Biedronek była pani dietetyczka, czyli mama Zuzi. Opowiadała, 

co trzeba jeść, żeby być silnym i zdrowym. Pochwaliła się, że zamieszcza w internecie przepisy 

na pyszne i kolorowe dania, od których wcale się nie tyje. Na koniec poczęstowała wszystkich 

znakomitymi chipsami z suszonych jabłek i owsianymi ciasteczkami. 

– Ciekawe, kto nas odwiedzi dzisiaj? – zastanawiała się Ada, maszerując do przedszkola 

w kolejny poranek. 

– A może to wy kogoś odwiedzicie? – powiedziała mama i uśmiechnęła się tajemniczo. 

– Dzisiaj będzie trochę inaczej niż zwykle – oświadczyła pani, gdy wszyscy skończyli już 

jeść śniadanie. – Kolejny rodzic zaprosił nas do miejsca, w którym pracuje. Powiem tylko, że to 

całkiem niedaleko stąd. 

Zaciekawione Biedronki ubrały się błyskawicznie. 

– Może to piekarnia? – próbowała zgadnąć Oliwka. 

– A może warsztat samochodowy? – zastanawiał się Wojtek. 

Gdy skręcili w następną przecznicę, Ada aż klasnęła w ręce. 

– Ośrodek zdrowia! – wykrzyknęła. – Tutaj pracuje moja mama! 

– I zagadka rozwiązana! – uśmiechnęła się pani. 

Mama Ady, w białym lekarskim fartuchu, przywitała gości w holu i zaprosiła na małą wycieczkę 

po przychodni. Wszyscy mogli zobaczyć, gdzie się trzeba zarejestrować do specjalisty, 

w którym gabinecie odbywają się szczepienia ochronne, a w którym pobierana jest krew do 

badania. Kto chciał, mógł posłuchać bicia swego serca, zakładając lekarskie słuchawki zwane 

stetoskopem. I nie był to wcale koniec niespodzianek, bo oto w drzwiach gabinetu stomatologicznego 

stanęła… mama Zosi. 

– Zapraszam do mnie – uśmiechnęła się serdecznie – postaram się przekonać was, że wizyta 

u dentysty to nic strasznego. Kto codziennie szczotkuje ząbki? Oczywiście zgłosili się wszyscy. 

– A pokażecie mi, jak to robicie? – spytała mama Zosi, wyjmując z szuflady plastikową szczękę 

i szczoteczkę. Konrad wziął szczoteczkę i raz-dwa przejechał po zębach, w prawo i w lewo. 

– Żeby wygarnąć wszystkie resztki jedzenia, trzeba szorować także z góry na dół, o tak – wyjaśniła 

pani doktor i zaprezentowała prawidłowy sposób czyszczenia zębów. Na koniec zaproponowała 

wszystkim mały przegląd. Ada trochę się bała dziwnego fotela dentystycznego, ale 

okazało się, że siedzi się na nim całkiem wygodnie. Mama Zosi zajrzała jej do buzi i oświadczyła, 

że tak zdrowych ząbków życzyłaby wszystkim swoim pacjentom. 

„A może ja zostanę dentystką? – pomyślała Ada. – Tyle się dziś nauczyłam…” 

• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. 

Rodzic zadaje pytania: 

Kto odwiedził dzieci w grupie Ady? 

Czym zajmują się wasi rodzice? 

Czy byliście kiedyś w gabinecie dentystycznym? 

Na czym polega praca dentysty? 

Rodzic, kontynuując rozmowę, pyta dziecko, dlaczego rodzice są ważni w życiu dziecka.  

•  Proszę odtworzyć dziecku nagranie spokojnej muzyki  (muzykę można wysłuchać korzystając np. ze strony internetowej; 

Dziecko z rodzicami wykonuje własne improwizacje taneczne. Na przerwę w muzyce -pozują razem do fotografii. 

• Słuchanie piosenki Moja mama – Piosenki dla dzieci bajubaju.tv Rozmowa 

na temat tekstu piosenki. (piosenkę można wysłuchać korzystając np. ze strony internetowej; 

Po wysłuchaniu piosenki, proszę  zadać dziecku pytania dotyczące tekstu piosenki. 

O czym jest ta piosenka? 

Jaka jest mama z piosenki? 

• Na zakończenie wykonacie dzieci pracę plastyczną –  Portret moich rodziców. Potrzebne będą: biała kartka z bloku, kredki lub farby. Dla ułatwienia można podzielić kartkę pionową kreską na pół i wyjaśnić dziecku, że  na jednej części kartki rysują (malują)według instrukcji portret mamy, na drugiej części kartki rysuje (maluje) dziecko portret taty. 

Proszę podpowiedzieć dziecku kolejne etapy rysowania portretu, np. najpierw okrągła głowa, 

potem oczy, brwi, nos, usta, uszy, kolor włosów. Najlepiej jeśli rodzice pozują dziecku. 

Życzę udanej zabawy z rodzicami. 

 Pozdrawiam, tęsknię za Wami i ściskam Was mocno! Lilla Kuczkowska 

Źródło: MAC, Internet 

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email