Przedszkole Niezapominajka

Publiczne przedszkole prowadzone przez Zgromadzenie Sióstr św. Elżbiety w Śremie

Przedszkole Niezapominajka w Śremie - logo
pexels-photo-302871

Radio jako sprzymierzeniec w rozwoju i wychowaniu dzieci…

Co to jest radio?
Radio jest to „jeden z najpopularniejszych środków masowego przekazu”. Światowy Dzień Radia obchodzimy w naszym kraju dnia 13 lutego. Myślę, że w większości domach goszczą radia, które towarzyszą nam w wielu okolicznościach, dając nam dawkę muzyki, przekaz informacji, itp. Do najpopularniejszych form audycji radiowych zalicza się m.in. komunikaty, dyskusje, wywiady, magazyny, reportaże, słuchowiska. Właśnie słuchowiska są jednym z najpiękniejszych domowych teatrów wyobraźni.
Programy dziecięce oferuje m.in. Polskie Radio – radiowa Jedynka i Trójka. Słuchowiska te są bezpieczne, pozbawione agresji, uczące słowa kulturalnego.
Czy zastanawiali się Państwo kiedyś czy dzieci lubią słuchać radia? Czasem jest tak, że to rodzice zaszczepiają w dziecku słuchanie radia…
Dzięki temu, np. słuchowiska wpływają m.in. na:

  • Jakoś mowy dziecka,
  • Kształtowanie wrażliwości słuchowej,
  • Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania,
  • Rozbudzanie wyobraźni,
  • Doskonalenie umiejętności recytacji,
  • Rozwój myślenia,
  • Wzbogacenie rozwoju pojęć,
  • Doskonalenie koncentracji,
  • Rozwijanie uwagi dowolnej,
  • Doskonalenie pamięci,
  • Kształtowanie zachowań moralno – społecznych,
  • Relaksację,
  • Kształtowanie gustu literackiego.

Wywnioskować można, iż radio jest niedocenione w pracy z najmłodszymi odbiorcami, a przecież edukacja medialna ma dobry wpływ na wychowanie i rozwój dziecka. Nie ma na co czekać!!! Zapraszajmy dzieci do teatru wyobraźni, który zawdzięczamy radioodbiornikom!

Pamiętajmy jednak o kilku rzeczach, tj.:

  • Uwzględniajmy obecność osoby dorosłej podczas odbioru przez dzieci programów radiowych.
  • Dobierajmy tylko wartościowe audycje.
  • Wybierajmy słuchowiska zachwycające bogactwem wątków, niezwykłością miejsc.
  • Wybierajmy audycje przeznaczone dla dzieci najmłodszych.
  • Rozmawiajmy o wysłuchanej audycji.
  • Unikajmy łączenia słuchania audycji z innymi czynnościami.

Źródło: Wychowanie w Przedszkolu, styczeń 1/2018 (33), s. 44

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email